STATUT Publicznego Przedszkola w Borzęciczkach
Nazwa przedszkola
§ 1. 1. Przedszkole nosi nazwę: Publiczne Przedszkole w Borzęciczkach. 2. Organem prowadzącym jest Rada Miejska w Koźminie Wlkp. 3. Siedzibą przedszkola jest wieś Borzęciczki nr 15 , 63-720 Koźmin Wlkp. 4. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu. 5. Przedszkole używa stempla z napisem: Publiczne Przedszkole w Borzęciczkach 63-720 Koźmin Wlkp. , tel.(062)7216996 251591452
Cele i zadania przedszkola
§ 2. 1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie , oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności: Zapewnia dzieciom pełen rozwój umysłowy moralno – emocjonalny , fizyczny zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Zapewnia dzieciom opiekę , wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym. Realizuje zadania dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w ramach określonych obszarów edukacyjnych , dążąc do osiągnięcia przez dziecko „gotowości szkolnej.” Zapewnia indywidualizację podejścia opiekuńczego , pedagogicznego w stosunku do każdego dziecka. Respektuje zasady nauk pedagogicznych , przepisy prawa , a także zobowiązania, wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka , Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji Praw Dziecka. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania , przedszkole organizuje zajęcia katechetyczne , które prowadzi osoba posiadająca wymaganie kwalifikacje. Dzieci , które nie uczestniczą w zajęciach katechetycznych mają zapewnianą opiekę pedagogiczną .
2.Sposób wykonywania zadań przedszkola jest odpowiedni do wieku dzieci , wspomaga rozwój dziecka i sprzyja przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole poprzez: Poznanie i rozumienie siebie i świata. Nabywanie umiejętności poprzez działanie. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej , wspólnocie. Budowanie systemu wartości. Funkcje doradczą i wspierającą rodzinę w działaniach wychowawczych.
Rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka , podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej. Dzieci u których występują nieprawidłowości w rozwoju i sposobie zachowania są kierowane do poradni psychologiczno – pedagogicznej celem przebadania i ustalenia opinii (orzeczenia). W oparciu o opinię (orzeczenie) poradni , przedszkole prowadzi indywidualizację w pracy z dziećmi , zmierzającą w kierunku korygowania występujących nieprawidłowości. W stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu , wzroku , przedszkole stosuje specjalne formy opieki: ścisłą i systematyczną współpracę z rodzicami (opiekunami) dziecka – indywidualizację w kierowaniu procesem wychowawczo – dydaktycznym. Uzgodnienia z rodzicami (opiekunami) kierunków i zakresów zadań realizowanych w przedszkolu .
3. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu , oraz zajęć poza przedszkolem uwzględniają obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny
, a w szczególności: W ramach prowadzonej działalności wychowawczo –dydaktycznej i opiekuńczej
przedszkole wdraża do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Podczas zabaw i zajęć organizowanych na terenie przedszkola opiekę nad dziećmi w poszczególnych oddziałach sprawuje nauczyciel. Podczas zabaw i zajęć organizowanych w terenie (plac zabaw , wycieczki ,spacery) opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z pracownikiem obsługi. Po przyjściu i przed rozchodzeniem się do domów dzieci przebywają w oddziale zbiorczym pod opiekę nauczyciela zgodnie z ustaleniami zawartymi w projekcie organizacyjnym . Stan wyposażenia i urządzeń budynku przedszkolnego , oraz placu zabaw odpowiada wymaganiom określonym przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Opieką nad dziećmi w drodze z domu do przedszkola i z powrotem do domu sprawują rodzice (opiekunowie) lub inne osoby pełnoletnie przez nich upoważnione: Odbieranie dzieci z przedszkola przez osoby niepełnoletnie odbywa się na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (opiekunów), które przechowywane jest w dokumentacji przedszkola. Dzieci dojeżdżające i odjeżdżające z przedszkola autobusem szkolnym mają zapewnioną opiekę przez nauczyciela pełniącego dyżur w czasie dowozu.
Organy przedszkola § 3. 1. Organami przedszkola są: Dyrektor przedszkola Rada Rodziców
2. Rada Rodziców ma możliwość swobodnego działania w granicach ustawowych kompetencji: Uchwala regulamin swojej działalności. Wspiera statutową działalność przedszkola. Może wystąpić do dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw przedszkola. Wybory do Rady Rodziców odbywają się na zebraniu sprawozdawczo – wyborczym na końcu 2 – letniej kadencji przypadającej na wrzesień danego roku. Odbywają się one ze składu ogółu rodziców . W celu zapewnienia właściwej wymiany informacji Rada Rodziców informuje dyrektora o podjętych uchwałach bezpośrednio po ich uchwaleniu. Sprawy sporne między Radą Rodziców , a dyrektorem rozstrzyga organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
3. Do zadań dyrektora przedszkola należy: Opracowanie dokumentów organizacyjnych przedszkola. Opracowanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Dobór kadry pedagogicznej i ich zatrudnianie. Dobór kadry niepedagogicznej i ich zatrudnianie. Opracowanie regulaminu premiowania . Kierowanie całokształtem działalności przedszkola , a w szczególności:
przyjmowanie dzieci oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy Ministra Edukacji Narodowej . sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stworzenie warunków do harmonijnego ich rozwoju . zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy. pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli , organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej ,oraz ocenianie tej kadry. organizowanie współdziałania z Radą Rodziców , oraz zapewnianie ich realnego wpływu na działalność przedszkola. dbałość o mienie przedszkola , ścisłe realizowane zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej . wnioskowanie w sprawach rozwoju bazy materialno – technicznej przedszkola , opracowanie wydatków budżetu przedszkola.
Dyrektor przedszkola ma prawo: wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom przedszkola. zatrudniania i zwalniania pracowników . premiowania i nagradzania , a także udzielania kar porządkowych. oceny pracy nauczycieli oraz innych pracowników . decydowania o wewnętrznej organizacji pracy przedszkola i jego bieżącego funkcjonowania . odpowiedzialnego wykorzystania według własnego uznania środków finansowych przyznawanych na działalność przedszkola . reprezentowania na zewnątrz oraz podpisywania dokumentów i korespondencji.
Dyrektor przedszkola odpowiada za: poziom uzyskiwanych efektów w zakresie organizowanego procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego. prawidłową organizację i przebieg pomocy psychologicznej i pedagogicznej. zgodność funkcjonowania przedszkola z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu . bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie przedszkola , oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektu przedszkola. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i pracowniczej , oraz bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania. celowe wykorzystywanie środków zapewnionych na działalność przedszkola.
Organizacja przedszkola
§ 4. 1. Podstawową jednostką organizacyjną w przedszkolu jest oddział. § 5. 1. Dzieci w oddziale są zgrupowane według zbliżonego wieku. 2. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25. 3. Liczba dzieci w oddziale , do którego zakwalifikowano 2 – 3 dzieci niepełnosprawne wynosi od 15 – 20. § 6. 1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest przez cały rok szkolny , w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli i Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych z dnia 1 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 2 z 17.I.2000r. poz. 18). Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza może być prowadzona na
podstawie programu autorskiego opracowanego przez nauczycieli przedszkola , zgodnego z podstawą programową i zatwierdzonego przez zespół konsultantów , powołany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. 2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. 3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka i wynosi: z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut
§ 7. 1. Dzieci w przedszkolu zgrupowane są w dwóch oddziałach. § 8. 1. Szczegółową organizację wychowania , nauczania i opieki , w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola najpóżniej do 30 maja. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący. 2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się: Czas pracy poszczególnych oddziałów. Liczbę pracowników pedagogicznych , obsługowych oraz pracowników zajmujących stanowiska kierownicze. Ogólną liczbę godzin pracy finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 9. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola , uwzględniający pięciogodzinny pobyt dziecka w przedszkolu i wymagania w zakresie ochrony zdrowia i higieny , oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie § 5 ust. 3. 2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel , któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem , ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia , z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. 3. Zmiany rozkładu dnia mogą być dokonane na skutek okoliczności wynikających ze zmiany organizacji pracy przedszkola. § 10. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust. 2 pkt. 2: Dzienny czas pracy w przedszkolu wynosi 5 godzin. Przerwy w pracy przedszkola ustalone są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora złożony po porozumieniu z rodzicami. W okresie ferii przedszkole pełni dyżur zapewniając opiekę dzieciom , których rodzice wyrażają taką prośbę. Zgłoszenia dzieci należy dokonać u dyrektora przedszkola na tydzień przed planowanym terminem ferii. W przypadku liczby zgłoszeń niższej niż 10 dzieci placówka pozostaje nieczynna . Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne i opiekuńcze realizowane są przez pięć dni w tygodniu . Przedszkole realizuje obowiązujące podstawy programowe wychowania przedszkolnego zgodnie z Zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Przedszkole prowadzi bezpłatne wychowanie i nauczanie w zakresie podstaw programowych ustalonych zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z jednego posiłku. Działalność wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza organizowana jest w pomieszczeniach dydaktycznych , których wyposażenie i stan urządzenia , oraz estetyczny wystrój zapewniają warunki sprzyjające realizacji zadań programowych . Przedszkole dysponuje placem zabaw , który wyposażony jest w urządzenia do zabaw i ćwiczeń ruchowych na powietrzu. W przedszkolu znajdują się również: sanitariaty , szatnia , zaplecze kuchenne. Wysokość opłaty za świadczenia udzielone przez przedszkole ustala organ prowadzący. Odpłatność za korzystanie z posiłku przez dzieci i personel ustala organ prowadzący. Przedszkole jest miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb zakładów kształcenia nauczycieli i instytucji naukowych. Szczegółowe zasady organizowania praktyk określają odrębne przepisy.
Nauczyciele i inni pracownicy
§ 11. Przedszkole zatrudnia dyrektora , nauczyciela wychowawcę i pracowników obsługi. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
2. Zakres zadań nauczyciela obejmuje: Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Tworzenie sprzyjających warunków wspomagających rozwój , zdolności i zainteresowania dzieci. Kierowanie wychowaniem jako procesem o charakterze zintegrowanym i wszechstronnym. Znajomość grupy dziecięcej i poszczególnych jej wychowanków . Tolerancję , szacunek dla ludzi o odmiennych przekonaniach religijnych i światopoglądowych . Przekazywanie dzieciom rzetelnej wiedzy o otaczającym świecie, społeczeństwie i kulturze. Troskę o wygląd , wyposażenie i urządzenie sal przedszkolnych. Ustawiczne samodoskonalenie się w zakresie wykonywanej pracy zawodowej Znajomość Konstytucji , Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka , Karty Praw Rodziny.
Zakres zadań i obowiązków pracownika kuchni i obsługi obejmuje: Przyrządzanie zdrowego posiłku zgodnie z obowiązującymi zasadami i higieną żywienia oraz nakrycie i punktualne jego wydanie. Przyjmowanie produktów z magazynu , kwitowanie odbioru w raportach żywieniowych (zeszyt) i dbanie o racjonalne ich zużycie. Utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego , dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych i wszystkich pozostałych znajdujących się w placówce. Wykonywanie czynności obsługowych wobec wychowanków , poleconych przez nauczycielkę oraz innych czynności wynikających z rozkładu dnia, pomoc podczas wycieczek Przestrzeganie aktualizacji badań lekarskich , potwierdzonych wpisem w pracowniczej książeczce zdrowia . Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora , wynikających z organizacji pracy przedszkola .
Zakres zadań i obowiązków pracownika na stanowisku palacz – dozorca: Utrzymywanie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach przedszkola w okresie sezonu grzewczego . Utrzymywanie w czystości kotłowni , sprawdzanie urządzeń cieplnych, wodno – kanalizacyjnych i okien. Usuwanie drobnych awarii i informowanie dyrektora o poważniejszych uszkodzeniach . Utrzymywanie porządku w ogrodzie oraz otoczeniu. Czyszczenie rynien przed zimą . W okresie zimy odgarnianie śniegu , w razie ślizgawicy codziennie wysypywanie piaskiem. Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 12. 1. Dyrektor powierza oddział opiece jednego nauczyciela. § 13. 1. Szczegółowe zadania nauczycieli. Nauczyciele i rodzice współdziałają z sobą w sprawach wychowania i kształcenia poprzez: zaznajamianie rodziców (prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego , zadaniami planu rocznego oraz planów miesięcznych. udzielenie rzetelnej informacji na temat zachowania , rozwoju , trudności dziecka , oraz poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka. przekazywanie informacji i porad w sprawach postępowania z dzieckiem .
Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy , a w szczególności za: organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej opartej na pełnej znajomości dziecka jego środowiska domowego zgodnie z wymaganiami określonymi w programie wychowania w przedszkolu . codzienne przygotowanie się do pracy. przestrzeganie obowiązujących zasad planowania zapewniających ciągłość i systematyczność procesu wychowania i nauczania . prowadzenie dokumentacji pedagogicznej w zakres której wchodzi: dziennik zajęć. miesięczne plany pracy wychowawczo – dydaktycznej. rejestracja wyników sprawdzania poziomu gotowości szkolnej dzieci , w zakresie wychowawczo – umysłowym , zdrowotnym , społeczno – moralnym i estetycznym.
Nauczyciel prowadzi dokumentację i obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci . Nauczyciel ma prawo korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony: dyrektora przedszkola . specjalistów poradni psychologiczno – pedagogicznej. nauczyciela doradcy metodycznego . wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
2. Formy współpracy z rodzicami o których mowa w ust.1 pkt.1 obejmują w szczególności: Organizowanie dla rodziców prelekcji przy współudziale pedagogów określonych specjalności . Zajęcia otwarte dla rodziców oraz udział w uroczystościach organizowanych przez przedszkole umożliwiające bezpośrednią obserwację własnego dziecka. Organizowanie wystaw prac dziecięcych dla zobrazowania stopnia usprawnienia zakresu wiadomości i umiejętności dzieci . Prowadzenie wymiany informacji w ramach kontaktów z rodzicami w czasie przyprowadzania i odbierania dzieci .
3.Opinie na temat pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola , rodzice mogą kierować do organu prowadzącego przedszkole. 4.W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy związane z funkcjonowaniem przedszkola , organizowane są 4 razy w ciągu roku szkolnego spotkania z rodzicami (opiekunami). Protokoły spotkań z rodzicami przechowywane są w dokumentacji przedszkola .
Wychowankowie przedszkola
§ 14. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat z zastrzeżeniem ust. 2 2. Do przedszkola uczęszczają również dzieci powyżej 6 lat , które na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej , oraz zgody rodziców (opiekunów) wyrażonej na piśmie zostały odroczone od obowiązku szkolnego nie dłużej jednak, niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym , w którym kończą 10 lat. 3.Do przedszkola przyjmowane są dzieci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami: Zapisy dzieci do przedszkola odbywają się corocznie w kwietniu: rodzice (opiekunowie) pobierają „Kartę zgłoszenia dziecka” do przedszkola w terminie od 1 – 30 kwietnia . termin zgłoszenia kart upływa z dniem 30 kwietnia.
W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci 6 letnie , a także dzieci matek i ojców samotnych , matek inwalidek I i II grupy , oraz dzieci z rodzin zastępczych. Prawo pierwszeństwa w przyjęciu do przedszkola przysługuje również dzieciom nauczycieli. Przyjęcia dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor na podstawie złożonych kart zgłoszeń. W przypadku zgłoszenia do przedszkola liczby dzieci przekraczającej obowiązującą normę liczebną w oddziale , przyjęcia dokonuje komisja kwalifikacyjna , którą powołuje organ prowadzący. W skład komisji wchodzą: dyrektor przedszkola przedstawiciel organu prowadzącego przedstawiciel Rady Rodziców
Komisja dokonuje kwalifikacji dzieci do przedszkola na najbliższy rok w terminie od 1 do15 maja. Komisja sporządza protokół wraz z listą dzieci przyjętych do przedszkola , która podana jest do wiadomości rodziców w terminie od 16 do 30 maja. Rodzice dzieci nieprzyjętych do przedszkola zostają powiadomieni o przyczynach i trybie odwoławczym (pisemne ogłoszenie w przedszkolu). Dzieci uczęszczające do przedszkola korzystają z właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej: podstawową formą działalności jest zabawa . każde dziecko ma prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym. na prośbę rodziców realizację zagadnień programowych związanych z nauką czytania i kształtowania pojęć matematycznych może rozpocząć dziecko 5 – letnie.
Wobec dzieci korzystających z opieki przedszkola , nie stosuje się żadnych form przemocy fizycznej bądź psychicznej . Dyrektor może skreślić dziecko z listy przyjętych do przedszkola wtedy , gdy: nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka trwa powyżej 3 miesięcy. nadmierna agresywność dziecka potwierdzona opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej wpływa negatywne na stosunki w grupie rówieśniczej.
Postanowienia końcowe
§ 15. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 16. 1. Zmiany w statucie mogą być dokonane: w przypadku zmian przepisów oświatowych,
Niniejszy statut został opracowany na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r., Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami). Tekst ujednolicony wchodzi w życie z dniem podpisania.
|