STATUT Gimnazjum Statut Gimnazjum im. Zjednoczonej Europy w Koźminie Wlkp.
Przyjęty Uchwała Nr V/50/99 Rady Miejskiej w Koźminie Wielkopolskim z dnia 26 lutego 1999 roku Nazwa szkoły § 1.1. Szkoła nosi nazwę: Gimnazjum im. Z jednoczonej Europy w Koźminie Wlkp. 2. Siedzibą szkoły jest Koźmin Wielkopolski ul. Kopernika 1, 63-720 Koźmin Wielkopolski. § 2. Szkoła ma prawo ubiegania się o nadanie imienia według odrębnych przepisów. Inne informacje o szkole § 3.1. Organem prowadzącym szkołę jest Rada Miejska w Koźminie Wielkopolskim. 2. Nauka w szkole trwa 3 lata. 3. Obwód szkoły określa akt założycielski gimnazjum. 4. Szkoła jest jednostka budżetową, której obsługę ekonomiczno - administracyjną na mocy uchwały Rady Miejskiej, zapewnia Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli w Koźminie Wlkp.
Cele i zadania szkoły § 4. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 95, póz. 485 wraz z późniejszymi zmianami) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: 1. zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno- emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psycho-fizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowe i wyznaniowej. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka, Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20.09. 1989 r. 2. zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych, umożliwienie indywidualizacji podejścia pedagogicznego i opiekuńczego do każdego dziecka,
5. umożliwienie uczniom realizacji obowiązku szkolnego.
§ 5.1. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, szkoła organizuje naukę religii na życzenie rodziców. Uczniów mających trudności w nauce i sprawiających problemy wychowawcze szkoła kieruje na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dzieci niepełnosprawne otaczane są przez szkołę szczególną opieką (pomoc koleżeńska, szczególna troska i życzliwość nauczycieli i wychowawców, stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa). Indywidualne zainteresowania uczniów szkoła rozwija poprzez:
1. ukierunkowaną pracę z uczniem wykazującym uzdolnienia, 2. organizacje konkursów, 3. realizowanie indywidualnych programów nauczania.
§ 6.1. Zadania opiekuńcze realizuje szkoła z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele zgodnie z opracowanym tygodniowym rozkładem zajęć,
2. podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel - opiekun grupy, 3. przed rozpoczęciem zajęć, w czasie przerw oraz po zakończeniu zajęć nauczyciele pełnią dyżury zgodnie z opracowanym przez dyrektora planem, 4. w czasie pełnienia dyżuru nauczyciel ponosi pełna odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów oraz poszanowanie mienia szkolnego, 5. za bezpieczeństwo uczniów dochodzących i dojeżdżających własnym środkiem lokomocji lub autobusem liniowym do i ze szkoły odpowiedzialność ponoszą rodzice. 2. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami: l. w stosunku do uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu, wzroku szkoła stosuje specjalne formy indywidualnej opieki (zorganizowana pomoc koleżeńska ,troska i życzliwość nauczycieli, współpraca z rodzicami ucznia), 2. dla uczniów, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc materialna szkoła zabiega o : a) uzyskanie zapomogi, b) finansowanie wyjazdów ucznia na wycieczki, do kina i teatru, c) wyposażenie ucznia w podręczniki i podstawowe przybory szkolne.
§ 7.1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą". 2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział w danym etapie edukacji. 3. Rodzice mają prawo zwrócić się do dyrektora szkoły z wnioskiem o zmianę nauczyciela-wychowawcy. Wniosek musi być poparty słusznymi argumentami i potwierdzony przez większość rodziców (ponad 50 %). 4. Ostateczna decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły po sprawdzeniu zasadności wniosku.
Organa szkoły § 8.1. Organami szkoły są: l. Dyrektor szkoły, 2. Rada Pedagogiczna, 3. Rada Rodziców oraz Rada Szkoły, jeżeli zostanie utworzona, 4. Samorząd Uczniowski. 2. Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
1. opracowanie dokumentów organizacyjnych szkoły (program dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy szkoły, roczny plan pracy, arkusz organizacyjny szkoły, statut szkoły, tygodniowy rozkład lekcji i zajęć) , 2. opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły, 3. dobór kadru pedagogicznej oraz zatrudnienie jej, 4. dobór pracowników niepedagogicznych i zatrudnienie ich, 5. konsultowanie zatrudnienia i zwalniania pracowników z organem prowadzącym, 6. opracowanie regulaminu premiowania nauczycieli, 7. kierowanie całokształtem działania szkoły, w szczegó1nosci: a) przyjmowanie uczniów, prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MEN, informowanie dyrektorów szkół rejonowych o realizowaniu przez ich uczniów obowiązku szkolnego w tutejszej szkole, b) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków do harmonijnego ich rozwoju, współdziałanie z samorządem uczniowskim, c) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki, d) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz ocenianie tej kadry, e) organizowanie współdziałania z radą rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność szkoły, f) dbałość o powierzone mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej, g) wnioskowania do organu prowadzącego szkołę w sprawie rozwoju bazy materialno -technicznej szkoły, opracowanie projektu wydatków do budżetu szkoły, h) realizowanie zarządzeń Kuratora Oświaty oraz uchwał rady pedagogicznej, i) okresowe informowanie organu prowadzącego szkołę o wynikach działania szkoły. 8. Dyrektor szkoły ma prawo do : a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom
szkoły, b) zatrudniania i zwalniania pracowników szkoły, c) premiowania i nagradzania pracowników zgodnie z "Regulaminem premiowania i nagradzania" a także udzielania kar porządkowych zgodnie z Kodeksem Pracy, d) przyjmowania uczniów do szkoły, e) formalnej oceny pracy nauczycieli i innych pracowników, f) decydowania o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego, g) wykorzystania według własnego uznania (po konsultacji z radą pedagogiczną) środków finansowych przydzielonych na działalność szkoły, h) reprezentowania szkoły na zewnątrz oraz podpisywania dokumentów i korespondencji. 9. Dyrektor szkoły odpowiada za : a) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad dziećmi, b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu, c) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie szkoły podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych, d) celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność szkoły, e) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania. 10. Na czas nieobecności dyrektor zleca swoje obowiązki wyznaczonemu nauczycielowi. 3. Rada Pedagogiczna : l. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniu wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły
3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczącego, proszeni goście z głosem doradczym. 4. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków rady. 5. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. 6. Członkowie rady są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców a także innych pracowników szkoły. 7. Do kompetencji rady pedagogiczne należy : a) uchwalanie regulaminu własnej działalności, b) zatwierdzanie planów pracy szkoły wnoszonych przez dyrektora, c) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole. 8. Rada Pedagogiczna ma prawo do opiniowania : a) arkusza organizacyjnego szkoły, b) tygodniowego rozkładu zajęć w szkole, c) decyzji dyrektora szkoły w sprawie wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na działalność szkoły.
9. W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły realizacji uchwały Rady Pedagogicznej - sprawę rozstrzyga organ prowadzący szkołę. 10. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmianę. 11. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie z innej funkcji kierowniczej w szkole. W powyższym przypadku organ prowadzący szkołę lub dyrektor są zobowiązani w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały rady pedagogicznej przeprowadzić postępowanie wyjaśniające. 12. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły 13. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. 14. Rada Pedagogiczna wykonując zadania Rady Szkoły zgodnie z art. 52, ust. 2 ustawy jest zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów. 4. Rada Rodziców : W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły. 3. Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. 4. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły. 5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa opracowany regulamin. 5. Samorząd uczniowski : W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dale "samorządem" Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin chwalony przez ogół uczniów. Organy samorządu są reprezentantami ogółu uczniów. 4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. 5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak : a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymogami, b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów « nauce i zachowaniu, c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań, d) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej e) prawo organizowania działalności kulturalnej, rozrywkowej oraz sportowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, f) prawo wyboru opiekuna samorządu z zespołu nauczycielskiego. 6. Każdemu organowi zapewnia się możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ustawowych kompetencji. 7. W calu zapewnienia właściwej wymiany informacji między organami szkoły, każdy z organów powiadamia dyrektora szkoły - koordynatora o podjętych uchwałach bezpośrednio po ich uchwaleniu.
8. Sprawy sporne między organami szkoły są przez nie kierowane do rozstrzygnięcia przez dyrektora szkoły, który pełni rolę mediatora i czuwa nad zgodnością podejmowanych decyzji zgodnie z obowiązującym prawem.
9. Sprawy sporne pomiędzy organami a dyrektorem szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
§ 9. Rodzica i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
1. Rodzice mają prawo do : a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole, b) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, c) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce, d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci, e) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły, f) usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach dydaktycznych z wyjątkiem usprawiedliwień zaświadczeniem lekarskim nieobecności na egzaminach sprawdzających i klasyfikacyjnych.
2. W calu przekazywania rodzicom zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, przepisów prawa szkolnego oraz wymiany informacji o uczniu szkoła organizuje : a) spotkania ogólnoszkolne i klasowe, b) spotkania indywidualne, c) wizyty nauczyciela w domu. 3. Wymienione w punkcie 2a organizuje dyrektor szkoły raz na kwartał a pozostałe według uznania nauczyciela -wychowawcy bądź rodzica. 4. Na życzenie rodziców szkoła udostępnia przepisy prawa oświatowego.
Organizacja szkoły
§ 10.1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. 2. Rozkład zajęć realizowany jest w ciągu 5 dni tygodnia. 3. W miarę posiadanych środków szkoła organizuje zajęcia w wolne soboty . § 11.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawia planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku. 2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczba stanowisk kierowniczych, ogólna liczbę zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 12.1. Podstawowa jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim, ramowym planem nauczania i programem d1a danej klasy .
2. Zasady tworzenia oddziałów w szkole określają przepisu w sprawie ramowych planów nauczania, liczba uczniów w oddziale powinna w zasadzie wynos 26.
3. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 13.1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, d1a których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki, z zastrzeżeniem ust. 2,
2. Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
3. W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 26 uczniów.
§ 14. Podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zająć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§15. Dla uczniów gimnazjum, którzy ukończyli klasę I gimnazjum i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, można organizować klasy przysposabiające do zawodu.
§ 16. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna. Służy ona realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. 1. Z biblioteki korzystać mogą wszyscy uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, a także miejscowa młodzież ucząca się w innych szkołach. 2. Bibliotekę prowadzi nauczycie1 bib1iotekarz, któremu dyrektor szkoły przydzielił to zadanie.
3. Czas wypożyczeń określony jest planem zajęć w szkole - godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do zbiorów przed, w czasie i po lekcjach. 4. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza : 1. praca pedagogiczna: udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji bibliotecznych,
c) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury, d) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji, e) inspirowanie pracy aktywu czytelniczego i jego szkolenie, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej, prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagowania książek,
organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijania kultury czytelniczej uczniów,
2. praca organizacyjna: a) gromadzenie zbiorów, b) ewidencja zbiorów, c) opracowywanie biblioteczna zbiorów, d) konserwacja zbiorów, e) organizacja warsztatu informacyjnego, f) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentacje pracy biblioteki, przyjmowanie i przekazywanie protokolarne biblioteki.
§ 17. Szkoła zapewnia opiekę uczniom oczekującym na autobus.
§ 18. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada: 1. pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem, 2. sale gimnastyczną, boisko sportowe i rekreacyjne z placem zabaw, 3. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze. Nauczyciele i inni pracownicy § 19.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno obsługowych. 2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisu. 3. Obowiązki dla pracowników administracyjno obsługowych określa dyrektor szkoły.
§ 20.1. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonej jego opiece młodzieży. 2. Do zadań nauczyciela należy: l. rzetelne realizowanie podstawowych funkcji szkoły: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, 2. dążenie do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej, 3. kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy, 4. dbałość o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni miedzy narodami, 5. odpowiedzialność za życie i bezpieczeństwo uczniów, 6. stała troska o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, 7. dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny, 8. wspierania rozwoju psycho -fizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań, 9. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań, 10. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, 11. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej, 12. poinformowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanym dla niego okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym w formie pisemnej przez kancelarię szkoły na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku) szkolnego, 13. poinformowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego okresowych (rocznych) stopniach na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej przez dokonanie wpisu w dzienniczku ucznia.
§ 51.1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie i ewaluacja szkolnego zestawu programów, o których mowa w przepisach w sprawie warunków i trybu dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania oraz wykaz tych programów. 2. W szkole można utworzyć zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadani owe. 3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, wyłoniony spośród członków zespołu. 4. Do zadań zespołów których mowa w ust. 2 może należeć w szczególności: udział w opracowywaniu propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami, udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych szkoły, organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego.
§ 22.1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniam a w szczególności: 1.tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, 2.planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodź i rodzicami: a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy, 3.współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami, 4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo -wychowawczych ich dzieci, b) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
5. współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, higienistką szkolną, lekarzem mogącym świadczyć kwalifikowaną, pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainte - resowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Wychowawca klasy organizuje nie rzadziej niż trzy razy w roku spotkania z rodzicami - informuje ich o postępach dzieci w nauce, zapoznaje z ewentualnymi problemami wychowawczymi, omawia inne sprawy szkoły, z którymi winni być zapoznani rodzice. 4. Nauczyciel wychowawca dąży do doskonalenia swej pracy. 5. Wychowawca klasy wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy, w szczególności: 1.prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen, 2.wypisywanie świadectw szkolnych,
3.sporzadzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy,
4.wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z zarządzeniami władz oświatowych, poleceniami dyrektora szkoły oraz uchwałami rady pedagogicznej. Uczniowie szkoły § 23.1. Do klasy pierwszej szkoły przyjmowani są uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową. 2. Do szkoły przyjmowani są uczniowie zamieszkali w obwodzie szkoły. 3. Na pisemną, prośbę rodziców (prawnych opiekunów) do szkoły przyjmuje się dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły. 4. Dyrektor szkoły powiadamia o przyjęciu ucznia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka oraz informuje go o wypełnianiu obowiązku szkolnego.
§ 54. Prawa i obowiązki ucznia: 1. Uczeń ma prawo do : a)właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, b)opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi •formami przemocy -fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności osobistej, c)korzystania z pomocy doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami, d) życz!iwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, e) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób, f ) rozwijania zainteresowań, zdolności, talentów, g)sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, h) pomocy w przypadku trudności w nauce, i) korzystania z poradnictwa psychologiczno -pedagogicznego j) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, k) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową.
2. Uczeń ma obowiązek; a)w pełni wykorzystywać czas przeznaczony na naukę, systematycznie przygotowywać się do zająć lekcyjnych, b)uczestniczyć w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych oraz wyrównawczych, c)godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, d)dbać o piękno mowy ojczystej, dokazywać szacunek dorosłym i kolegom, f)przeciwstawiać się przejawom przemocy, brutalności, wulgarności, g)szanować poglądy i przekonania innych ludzi, h)dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, i)naprawiać wyrządzoną przez siebie szkodę, j)dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
§ 25. Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary określą organy statutowe szkoły.
Postanowienia końcowe § 26. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy § 58. Zmiany w statucie mogą być dokonane: 1. w przypadku zmian przepisów oświatowych, 2. na wniosek co najmniej jednego z organów szkoły przy akceptacji rady pedagogicznej. § 29. Niniejszy statut został opracowany w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 i Nr 106, póz. 496, z 1997 r. Nr 28, póz. 153 i Nr 141, póz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, póz. 759 i Nr 162, póz. 1126) oraz aktów wykonawczych do ustawy' § 30. Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 roku.
|